Kinetta Coaching

Kinetta Coaching • 10 september 2025

Pesten is een probleem dat op scholen voorkomt. Het valt op dat leraren soms moeite hebben om gezag uit te oefenen in de klas en niet altijd ingrijpen bij pestgedrag. In sommige gevallen weten ze niet hoe ze dit gedrag kunnen stoppen. Op basis van persoonlijke ervaring, toen mijn kinderen op de basisschool zaten, merkte ik dat een docent het pestgedrag in de groep niet aanpakte. Na hierover gesproken te hebben met de docent, bleef de situatie onveranderd. Daarom ben ik opnieuw meegegaan naar de klas en heb het kind aangesproken op zijn gedrag, waarbij ik uitlegde wat de mogelijke gevolgen konden zijn als het pestgedrag zou voortduren.


De docent was verrast door deze aanpak. Het is belangrijk dat pestgedrag tijdig en adequaat wordt aangepakt om verdere escalatie te voorkomen. Ik heb uitgelegd hoe het zou zijn als de rollen omgedraaid waren en hij zelf slachtoffer was van pesten. Toen vertelde hij dat oudere kinderen op zijn school hem ook pestten. Ik vroeg hem te stoppen met pesten en beloofde actie te ondernemen als ik namen kreeg, die hij vervolgens gaf. Daarna ben ik naar de directeur gegaan en heb aangedrongen op naleving van het antipestprotocol. Dit werd opgevolgd en het pesten stopte.


De docent sprak mij aan en gaf aan dat zij verantwoordelijkheid moest nemen voor de situatie. Ik bleef beleefd en legde uit dat wanneer ik voor een groep van 30 tot 35 leerlingen sta, mijn aandacht volledig op de groep is gericht om te observeren wat er gebeurt. Ik vertelde haar dat ik bekend ben met het probleem rondom de betreffende leerling en dat ik aan de directeur heb gevraagd hier actie op te ondernemen.

Dagelijks werk ik met kinderen en jongeren die te maken hebben met pestgedrag, en ik spreek hen altijd aan op hun gedrag. Daarnaast gaf ik aan dat ik als pgb-begeleidster ervaring heb met dergelijke situaties, iets wat niet bij haar bekend was. Bij groepsgedrag in groep 3 en 4 hielp het om leerlingen uit elkaar te halen en te vragen wat er speelde. Werkt dat niet, dan kreeg de opruier een korte time-out en volgde een gesprek over zijn gedrag. Drukke kinderen vroegen soms zelf om naast mij te zitten vanwege prikkels van anderen, wat ik toeliet als ze dat aangaven.



Pesten kun je aanpakken door direct rustig uit te leggen wat het is, afgestemd op leeftijd. Bij jonge kinderen is een korte uitleg voldoende; daarna kun je eventueel hun ouders informeren en blijf kalm.




door Kinetta Coaching 15 augustus 2025
Energie en Gedrag bij Kinderen Kinderen worden blanco geboren. Sommige ouders merken meteen dat hun kind anders is dan andere kinderen, wat blijkt uit de uitstraling van hun ogen en hun gedrag. Ze zijn zich er niet van bewust dat een baby op dat moment al de energie van de ouders aanvoelt. En daar wil ik het graag over hebben. Wanneer ouders hun pasgeboren baby op de buik leggen, straalt de energie die uit hun handen komt, die de baby omarmen, al onmiddellijk af. Deze energie is direct waarneembaar voor de baby. Hierdoor kijken baby's soms ook anders. Zeker als ze voelen dat je zelf nog niet volledig hebt afgesloten wat betreft je jeugd. Deze gevoelens zijn voor je baby al waarneembaar vanaf het moment dat er aanraking is van jouw kant. Terwijl je kind ouder wordt, wordt rond de leeftijd van 3 jaar het gedrag van je kind al duidelijk merkbaar. Gedurende die drie jaar ontvangt je kind voortdurend signalen van jouw energie, Als je als ouder depressief bent, voelt je kind dit in jouw energiestromen. Je straalt op dat moment een energie uit die gelijkstaat aan desinteresse in je kind. Deze energie kan lange termijn gevolgen hebben voor je kind. Als je als ouder[s] een druk persoon bent dan straal je een energie uit, waardoor je kind drukker begint te worden. Ook als je als ouder[s] heel veel praat en je je mond niet dicht kan houden, je straalt een energie uit waardoor je kind jou gedrag gaat overnemen. Je kunt dit zo zien, een baby wat blanco geboren wordt, pikt allerlei signalen op van jou, van je buren, van je familie, vrienden, kennissen, scholen, kinderdagverblijven waar jij je kind mee in aanraking laat komen. Zelfs in huizen waar je kind komt, hangt een bepaalde energie. Nog een voorbeeld, je kind wijst naar de dingen, jij als ouders doen het zelfde en benoemen het product niet, wat krijgt je dan? Je ontwikkelt een kind met zwakzinnigheid. Wees helder naar je kind toe; wanneer je kind wijst, benoem dan het product. Dit helpt je kind om een betere uitspraak te ontwikkelen en voorkomt dat het door de maatschappij als minderwaardig wordt gezien. Dit kan hard binnenkomen, maar voor mij is het een duidelijke wake-up call om jullie als ouders bewuster te maken. Hoe drukker je als ouder bent en hoe meer concentratieproblemen je hebt, des te ernstiger de signalen voor je kind als ADHD worden geïnterpreteerd. Als je als ouder erg verlegen bent, geef je al een signaal af aan je kind. Kinderen zijn namelijk van nature aangelegd om te kopiëren, en doen dit al vanaf hun geboorte.