Kinetta Coaching
Pesten is een probleem dat op scholen voorkomt. Het valt op dat leraren soms moeite hebben om gezag uit te oefenen in de klas en niet altijd ingrijpen bij pestgedrag. In sommige gevallen weten ze niet hoe ze dit gedrag kunnen stoppen. Op basis van persoonlijke ervaring, toen mijn kinderen op de basisschool zaten, merkte ik dat een docent het pestgedrag in de groep niet aanpakte. Na hierover gesproken te hebben met de docent, bleef de situatie onveranderd. Daarom ben ik opnieuw meegegaan naar de klas en heb het kind aangesproken op zijn gedrag, waarbij ik uitlegde wat de mogelijke gevolgen konden zijn als het pestgedrag zou voortduren.
De docent was verrast door deze aanpak. Het is belangrijk dat pestgedrag tijdig en adequaat wordt aangepakt om verdere escalatie te voorkomen. Ik heb uitgelegd hoe het zou zijn als de rollen omgedraaid waren en hij zelf slachtoffer was van pesten. Toen vertelde hij dat oudere kinderen op zijn school hem ook pestten. Ik vroeg hem te stoppen met pesten en beloofde actie te ondernemen als ik namen kreeg, die hij vervolgens gaf. Daarna ben ik naar de directeur gegaan en heb aangedrongen op naleving van het antipestprotocol. Dit werd opgevolgd en het pesten stopte.
De docent sprak mij aan en gaf aan dat zij verantwoordelijkheid moest nemen voor de situatie. Ik bleef beleefd en legde uit dat wanneer ik voor een groep van 30 tot 35 leerlingen sta, mijn aandacht volledig op de groep is gericht om te observeren wat er gebeurt. Ik vertelde haar dat ik bekend ben met het probleem rondom de betreffende leerling en dat ik aan de directeur heb gevraagd hier actie op te ondernemen.
Dagelijks werk ik met kinderen en jongeren die te maken hebben met pestgedrag, en ik spreek hen altijd aan op hun gedrag. Daarnaast gaf ik aan dat ik als pgb-begeleidster ervaring heb met dergelijke situaties, iets wat niet bij haar bekend was. Bij groepsgedrag in groep 3 en 4 hielp het om leerlingen uit elkaar te halen en te vragen wat er speelde. Werkt dat niet, dan kreeg de opruier een korte time-out en volgde een gesprek over zijn gedrag. Drukke kinderen vroegen soms zelf om naast mij te zitten vanwege prikkels van anderen, wat ik toeliet als ze dat aangaven.
Pesten kun je aanpakken door direct rustig uit te leggen wat het is, afgestemd op leeftijd. Bij jonge kinderen is een korte uitleg voldoende; daarna kun je eventueel hun ouders informeren en blijf kalm.
